Wednesday 16 October 2013

Air

Tahukah anda tentang air?..

Air terbentuk daripada 2 bahagian hydrogen dan 1 bahagian oksigen (H2O). air meliputi 70% dari permukaan bumi, ini bermakna hanya 30% aje Tanah atau daratan.

Air merupakan sumber utama untuk kita bersuci, air-air yang sah untuk dibuat bersuci terdiri daripada :

Dari langit:
  1. Air salji
  2. Air Hujan
  3. Air embun

Dari bumi:
  1. Air laut.
  2. Air sungai
  3. Air mata air
  4. Air perigi

Air ni pun ada hukum dalam pengunaannya, jangan duk main guna jek tau.....nanti tak sah lak solat atau ibadah kita.... ha jom sama-sama kita belajar kenal ini air ye..

1. Air mutlak.
    Air nie boleh la kita buat bersuci tak kiralah nak buat ape pun boleh, nak cuci kereta ke, nak cuci lepas melepas pun boleh, dan yang paling penting boleh la untuk berwuduk.
contoh air mutlak nie: air paip korang yang kat rumah tu la dan air-air yang kat atas tu semua tergolong dalam air mutlak.

2. Air mushammas
    Ha... AWAS air nie kena hati-hati sikit sebab, air nie air yang ada kat dalam tin atau bekas yang berkarat, kalau nak guna air nie boleh tapi tak digalakkan sebab boleh mendatangkan kemudaratan kalau kita guna jugak, macam kena sakit kulit ke, keracunan ke, tapi kalau dah x de air sangat dibolehkan guna air nie.
 
3. Air Mustakmal
       Kalau kita dah ambil wuduk air yang tertadah dibawahnya tu la yang dipanggil air mustakmal,atau kita panggil air basuhan pertama wuduk....boleh tak kita gunakan air nie..? BOLEH untuk kita guna buat basuh baju ke, mandi ke..x kisah buat basuh ape2 pun,
TAK BOLEH untuk kita gunakan semula untuk berwuduk...ok ada faham kalau x paham boleh la Tanya kat komen tu ye.

4. Air mutanajis
         Nama dia aje kita dah boleh tekakan, air nie sah-sah x leh buat apa2 sebab air nie dah becampur dengan najis, TAPI pastikan air tu kurang dari 2 kolah misalnya air kat dalam baldi dah masuk bangkai tikus ke,hukumnya kenalah buang aje air tu....kalau airnya banyak 2 kolah ke 4,5 kolah ke, tak payah la di buang air nya tu cukup sekadar buang najis Nye aje....ok...membazir kalau di buang...betul..betul...betul...

ok tu la tadi sikit sebanyak pengetahuan saya tentang air, ini pun saya rujuk dalam kitab darjah 2 sekolah agama Taman kota masai, Johor.  dan subjek yang pernah saya ajarkan pada anak murid saya tahun lepas, sama-sama la kita check and recheck untuk sama-sama kita betulkan mana-mana yang terseliuh tu kan....tafaddol....wallahuaklam

No comments: